Akreditácia 2021-2023

 

O projekte

Ciele projektu:

 

Zabezpečiť profesijný rast žiakov a pedagógov využitím inovácií v edukačnom procese.

 

Inovácie v edukácii predstavujú nové pedagogické koncepcie a praktické opatrenia, ktoré sú zamerané najmä na obsah a organizáciu škôl, vzdelávanie, hodnotenie žiakov, klímu školy priaznivú smerom k žiakom a verejnosti, vrátane uplatňovania nových metód, foriem, techník a aktivít v edukačnom procese.

Častou inšpiráciou zavádzania inovácií v edukačnom procese sa stáva moderná pedagogická literatúra. Samotní učitelia potvrdzujú, že najmä výmena skúseností medzi učiteľmi, workshopy v partnerských školách a podnikoch, ktoré pracujú tvorivým spôsobom, sú prínosom pre edukačný proces. V pedagogickej praxi sa učiteľmi za inovácie považuje aj niečo nové, predtým nerealizované a v podstate celkom bežné.

Klasické metódy a formy edukácie je nevyhnutné neustále inovovať vzhľadom na profesijný rast pedagogických a odborných zamestnancov a žiakov. Tradičný systém vzdelávania je stále častejšie podrobovaný kritike aj vzhľadom na nedostatočný dôraz na rozvoj osobnosti žiaka, absentovanie individuálneho prístupu zo strany učiteľov, predimenzovanosť osnov, preceňovanie vedomostí bez schopnosti aplikácie oproti zručnostiam, hodnotám a postojom.

 

Čiastkové ciele:

  1. Uplatniť praktické metódy, formy, techniky a aktivity v edukačnom procese prostredníctvom poznávania a získavania vedomostí a zručností v inom (cudzom, zahraničnom) prostredí.
  2. Rozvíjať a zvyšovať rozsah a kvalitu kompetencií žiakov a pedagógov.
  3. Využívať získané poznatky pri uplatňovaní názorných a praktických metód a foriem v edukačnom procese.
  4. Vyhodnotiť využívanie jednotlivých inovácií tabuľkovou formou
  5. Analyzovať možnosti efektívnejšieho prepojenia teoretických a praktických poznatkov.
  6. Aplikovať pozitívne poznatky a skúsenosti v Školskom vzdelávacom programe

 

Pedagogickí/odborní zamestnanci

Potreby profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a s nimi súvisiacich plánov

Naša škola napriek dlhoročnej tradícii poskytuje vzdelanie v súlade s európskymi trendmi smerujúc k spokojnosti žiaka, rodiča i spoločnosti. Hlavným poslaním je poskytovať výchovu a vzdelanie, a tak vychovávať z mládeže osobnosti schopné uplatniť sa v spoločnosti. Našimi prioritami sú dobré vzťahy a tímová spolupráca, samostatní a tvoriví učitelia, flexibilný pedagogický zbor, využívanie aktivizujúcich metód a foriem v edukačnom procese, využívanie skúseností IKT vo vyučovaní všetkých predmetov, uchádzanie sa o granty, ekologická a environmentálna výchova, šetrenie majetku, dbanie o areál a okolie školy, spolupráca s viacerými ZŠ a SŠ, zmluvnými zamestnávateľmi, spoločenskými organizáciami v obci a inými partnermi. Kvalita školy je priamo závislá od profesijného rozvoja a napredovania pedagogických a odborných zamestnancov, teda na ich celoživotnom, resp. priebežnom, príležitostnom vzdelávaní sa. Manažment školy sa snaží podporovať u pedagogických a odborných zamestnancov všetky formy vzdelávania, ktoré súvisia so zvýšením kvality edukačného procesu. Medzi základné ciele patrí:

  • motivovať pedagogických a odborných zamestnancov pre neustále sebavzdelávanie, vzdelávanie a zdokonaľovanie profesijnej spôsobilosti,
  • podporovať rozvoj osobnostných vlastností pedagogických a odborných zamestnancov, spôsobilostí pre tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu a pod.,
  • zabezpečiť prípravu pedagogických a odborných zamestnancov na zvyšovanie kompetencií, hlavne jazykových spôsobilostí a schopností efektívne pracovať s IKT,
  • zabezpečiť prípravu pedagogických a odborných zamestnancov na tvorbu školského vzdelávacieho programu,
  • sprostredkovať a zapracovať najnovšie poznatky (inovácie) do edukácie.

Na SOŠ v Pruskom sa snažíme tieto ciele zabezpečiť prostredníctvom individuálneho sebavzdelávania učiteľov, profesijným rozvojom učiteľov v podmienkach školy (čím nastáva vnútorný rozvoj školy), organizovaným vzdelávaním učiteľov. Skúsený pedagogický a odborný zamestnanec priebežne reflektuje, posudzuje a hodnotí efektivitu svojej práce, neustále zvažuje svoje profesijné kompetencie, reaguje na požiadavky meniaceho sa sveta a potreby spoločnosti. Je si vedomý svojich silných a slabých stránok a plánuje ďalšie možné zlepšenia. Systematicky pracuje na svojom osobnostnom rozvoji.

 

Strategické ciele - študenti:

 

Čo chceme dosiahnuť?

  • rozšírenie portfólia ako relevantného, moderného nástroja na hodnotenie procesu učenia sa žiaka, ktorý by okrem iného poskytoval aj  informácie o získaných skúsenostiach, vedomostiach, zručnostiach a pracovných výsledkoch žiakov vyslaných na zahraničnú stáž
  • súčasťou portfólia bude sebahodnotiaci hárok, denník, ECVET jednotka, prípadne iné dokumenty v závislosti od podmienok a aktivít, ktoré prijímajúca organizácia umožní našim žiakom

Ako je prepojený?

  • všeobecnou snahou výchovno-vzdelávacieho procesu je neustále podporovať a viesť učiaceho sa k poznatkom,
  • portfólio predstavuje objektívny obraz o vedomostiach, zručnostiach a kompetenciách absolventa strednej školy, ktorým sa môže preukázať pri výbere vysokej školy, alebo pri hľadaní zamestnania
  • účastníkom mobility poskytneme čo  najlepšie podmienky a rôznorodosť stratégií pri získavaní potrebných kompetencií, implementovaných v portfóliu
  • portfólio bude slúžiť učiteľom ako pomôcka na sledovanie, dokumentáciu a hodnotenie žiakovho pokroku,
  • povzbudí vlastný rozvoj a spoluprácu učiteľa a žiaka pri hodnotení
  • vedie žiaka ku zamýšľaniu sa nad jeho vlastnou prácou a ponúka možnosť rozhodovať o kvalite vykonanej práce
  • portfólio prispeje k úspechu a spoluzodpovednosti žiaka za učenie sa a dosahovanie neustále kvalitnejších vedomostí a zručností
  • umožní žiakom viac flexibility a kreativity pri preukazovaní odborných kompetencií
  • žiak bude mať k dispozícii  sebahodnotiaci hárok, ktorý poskytne príklad pozitívnych noriem a kritérií, pomocou ktorých dokáže posudzovať sám seba
  • účastník stáže si bude viesť denník, kde zaznamená priebeh vyučovania, práce, všetky svoje postrehy, skúsenosti, postoje, reakcie na rôznorodé impulzy, s ktorými sa stretne počas pobytu v zahraničí,
  • pre učiteľa sa denník  stane prostriedkom poznávania autentickej osobnosti žiaka
  • všetky charakteristiky žiaka podávajú lepšiu výpoveď o vedomostiach, schopnostiach a zručnostiach žiaka, zabezpečia efektívny pokrok a rast  osobnosti a profesionality žiaka

Načasovanie?

Ako budete sledovať a hodnotiť váš pokrok?

  • účastníci, pedagógovia prijímajúcej aj vysielajúcej organizácie vyhodnotia svoju úlohu a spoluprácu v zahraničnej výmene,
  • účastníci vypracujú online správu ,
  • účastníci vypracujú správu a pripravia si prezentáciu, ktorou prezentujú a informujú o svojej zahraničnej výmene ostatných študentov, resp. pedagógov
  • správa účastníka obsahuje hodnotenia pobytu v zahraničí, opis daných úloh a dosiahnutých výsledkov, napr. ECVET
  • dôležitá bude pre nás spätná väzbu, pričom očakávame, že žiaci, ktorí absolvovali mobilitu, budú flexibilnejší a kreatívnejší pri hľadaní zamestnania,
  • očakávame, že kvalitné portfólio pomôže našim žiakom ľahšie získať zamestnanie podľa svojich predstáv, prípadne, že vysoké školy odborného zamerania u nás aj v zahraničí budú pri prijímaní študentov stredných škôl brať do úvahy ich profesijné skúsenosti, preukázané v portfóliu.
 
Hlavným cieľom v projekte bolo zabezpečenie profesijného rastu žiakov a pedagógov využitím inovácií v edukačnom procese, a čiastkovými cieľmi využiť a uplatňovať praktické metódy, formy, ako aj techniky a aktivity v edukačnom procese prostredníctvom poznávania a ...
Výstupy z absolvovaných stáží spracované v prezentáciách jednotlivých účastníkov.
Výstupy z absolvovaných stáží spracované v prezentáciách jednotlivých účastníkov.