„Podpora organizačného zabezpečenia vzdelávania pedagogických zamestnancov v oblasti finančnej gramotnosti“

Cieľom tohto projektu bolo zvýšenie vedomostnej úrovne pedagogických pracovníkov školy

v oblasti finančnej gramotnosti s prihliadnutím na rešpektovanie prioritných tém výzvy, ktoré

sú v súlade s Národným štandardom finančnej gramotnosti.

Po absolvovaní vzdelávacích aktivít projektu by pedagogickí zamestnanci školy mali byť

schopní podľa potreby zaradiť témy vyhovujúce potrebám žiakov v rôznych vzdelávacích

podmienkach:

1/ Pedagogickí zamestnanci budú využívať získané poznatky a zručnosti na vytvorenie

nových tém v rámci školských vzdelávacích programov všeobecnovzdelávacích ako aj

odborných predmetov alebo rôznych krúžkov v rámci mimoškolskej činnosti v oblasti

finančného a podnikateľského vzdelávania a takto získané znalosti a zručnosti by mali

následne zvýšiť uplatnenie sa absolventov našej školy na trhu práce.

2/ Ďalším cieľom projektu bolo, že získané znalosti a kompetencie by mali pedagogickí

zamestnanci následne využiť aj ako pomôcku pri tvorbe konkrétnych vlastných učebných

materiálov - pracovných zošitov, pracovných listov a rôznych iných metodických materiálov

pre žiakov /pri ich tvorbe je dôležité dodržiavať zásadu veku primeranosti žiakov/, ktorých

následné využitie v rámci teoretického alebo praktického vyučovania by malo viesť

k zefektívneniu výchovno-vzdelávacieho procesu a k prehĺbeniu medzipredmetových

vzťahov, získané znalosti využijú učitelia ako aj majstri odborného výcviku aj v rámci

duálneho vzdelávania, do ktorého je naša škola zapojená.

Vzdelávanie pedagogických zamestnancov bolo zamerané na rozšírenie znalostí a na získanie

a rozvoj kompetencií potrebných na zvládnutie cieľov v oblasti finančnej gramotnosti a ich

implantovanie do vyučovacieho procesu jednotlivých predmetov s ohľadom na aktuálne

potreby trhu práce.

Účastníci projektu pracovali s vytvorenými vzdelávacími materiálmi, oboznámili sa

s mnohými odbornými www.stránkami, na ktorých sa riešia témy finančnej gramotnosti

v súlade s NŠFG, oboznámili sa s hlavnými zásadami pri zostavovaní a kontrole rozpočtu,

naučili sa pracovať s rôznymi on-line testami finančnej gramotnosti ako aj s finančnými

kalkulačkami, ktoré môžu následne využiť v rámci aktivít so žiakmi na svojich hodinách.

Získané znalosti umožnia pedagógom uľahčiť a zjednodušiť prácu pri tvorbe vlastných

vzdelávacích a pracovných materiálov - pracovné zošity a pracovné listy žiakov, prezentácie,

tvorba vlastných e-testov v rámci všeobecno-vzdelávacích aj odborných predmetov za

účelom zvýšenia kvality vyučovacieho procesu, čo by v konečnom dôsledku malo viesť k

zvýšeniu odborných kompetencií našich študentov a absolventov a zvýšiť ich možnosti

uplatnenia sa na trhu práce v okolitých regiónoch. Žiaci našej SOŠ sa každoročne už

dlhodobo zúčastňujú celoštátneho on-line testovania ku dňu finančnej gramotnosti zatiaľ len

v rámci ekonomických predmetov a svoje znalosti môžu v budúcnosti využiť nielen na teórii

ale aj na praktickom vyučovaní.

V rámci projektu boli uskutočnené vzdelávacie aktivity v rozsahu 30 hodín zamerané na

prehĺbenie a rozšírenie kompetencií v nasledovných oblastiach:

1. Človek vo sfére peňazí

- cieľom aktivít bolo nadobudnúť kompetencie vedieť posúdiť význam trvalých životných

hodnôt a zvážiť vplyv peňazí na ich zachovávanie a následne vedieť stanoviť životné priority

a vedieť zabezpečiť všetky svoje životné potreby

- chápať a vážiť si hodnotu ľudskej práce a peňazí vo forme mzdy ako cenu práce,

osvojiť si, čo znamená žiť efektívne a hospodárne.

2. Finančná zodpovednosť a prijímanie rozhodnutí

- cieľom aktivít bolo prehĺbiť kompetencie prevziať zodpovednosť za osobné finančné

rozhodnutia, nájsť a vedieť vyhodnotiť informácie z rozmanitých zdrojov

- naučiť sa kontrolovať osobné financie, prijímať finančné rozhodnutia zvažovaním

alternatív a dôsledkov

- vedieť stručne zhrnúť hlavné nástroje na ochranu spotrebiteľov.

3. Zabezpečenie peňazí pre uspokojovanie životných potrieb

- cieľom bolo oboznámiť sa a naučiť sa zosúladiť osobné, rodinné a spoločenské potreby

- zhodnotiť vzdelanostné a pracovné predpoklady z hľadiska uspokojovania životných

potrieb, identifikovať zdroje osobných príjmov a určiť faktory ovplyvňujúce výšku

čistej mzdy.

4. Plánovanie a hospodárenie s peniazmi

- cieľom aktivít bolo vedieť organizovať osobné financie a používať rozpočet na riadenie

hotovosti, vedieť vypracovať osobný finančný plán a používať vlastné finančné záznamy

- oboznámiť sa s rôznymi spôsobmi a metódami platenia

- uplatniť spotrebiteľské zručnosti pri rozhodovaní o nákupe.

5. Úver a dlh

- cieľom aktivít bolo získať kompetencie na udržanie výhodnosti, požičiavanie za priaznivých

podmienok a zvládanie dlhu

- identifikovať náklady a prínosy jednotlivých typov úverov, oboznámiť sa so spôsobmi ako

sa vyhnúť problémom so zadĺžením a ako ich zvládnuť

- získať základné informácie o jednotlivých druhoch úverov a oboznámiť sa s podmienkami

ich poskytnutia a splácania.

6. Sporenie a investovanie

- cieľom aktivít bolo oboznámiť sa s rôznymi investičnými stratégiami, ktoré sú v súlade s

osobnými cieľmi, pochopiť ako sporenie prispieva k finančnej prosperite

- zhodnotiť investičné alternatívy a pochopiť vplyv daní na návratnosť investícií.

- oboznámiť sa so spôsobmi regulácie a dohľadu nad finančnými trhmi.

7. Riadenie rizika a poistenie

- cieľom aktivít bolo pochopiť pojem riziko, vedieť identifikovať základné

druhy rizík a vysvetliť základné metódy riadenia rizík, vedieť zohľadniť vplyv finančných kríz

na hospodárenie jednotlivca a rodiny.

- oboznámiť sa so systémom zabezpečenia pre prípad zdravotne a sociálne

nepriaznivej situácie a staroby, pochopiť rozdiel medzi verejným a súkromným

poistením, rozdiel medzi povinným a nepovinným poistením, vysvetliť v rámci

súkromného poistenia podstatu a význam poistenia majetku, zodpovednosti za

spôsobené škody, pochopiť systém úrazového a životného poistenia.

Na overenie získaných znalostí a kompetencií v oblasti finančnej gramotnosti každý účastník

vzdelávania vypracoval prezentáciu a pracovný list pre žiaka na ľubovoľnú vyššie uvedenú

tému z oblasti finančnej gramotnosti, ktorú zapracoval do svojho predmetu v súlade so

školským vzdelávacím programom v konkrétnom študijnom alebo učebnom odbore.

Ing. Ľubica Krpelanová

SOŠ Pruské


Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Máj 2024 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31