Akčný plán práce Školského parlamentu pre šk. rok 2025/2026
Akčný plán práce Školského parlamentu pre šk. rok 2025/2026
Školský parlament je iniciatívnym a poradným samosprávnym orgánom, ktorý vyjadruje a presadzuje verejné záujmy žiakov v oblasti výchovy a vzdelávania tak, aby sa pri tom neporušovali iné zákony platné v Slovenskej republike. Školský parlament je tvorený volenými zástupcami žiakov školy. Tí si zo svojich radov volia predsedu, podpredsedu a zapisovateľa.
Prostredníctvom školského parlamentu majú žiaci možnosť demokraticky ovplyvňovať dianie v škole, participovať na ňom, vyslovovať svoje nároky a požiadavky. Žiaci si prostredníctvom školského parlamentu trénujú svoje komunikačné zručnosti, osvojujú si štýl asertívneho správania, posilňujú si svoje rozhodovacie kompetencie, získavajú vedomie o svojich právach, preberajú na seba zodpovednosť. Činnosť ŠP prebieha počas celého školského roka.
Ciele školského parlamentu :
- Podporovať komunikáciu a spoluprácu žiakov a vedenia školy,
- Rozvíjať u žiakov organizačné a komunikačné schopnosti,
- Podporovať vzdelávanie členov ŠP a ich koordinátora,
- Komunikovať s radou školy,
- Spolupracovať pri vypracovaní školského poriadku školy,
- Organizovať študentské súťaže a kultúrne akcie,
- Organizovať a zúčastňovať sa dobročinných akcií,
- Realizovať verejnoprospešné projekty,
- Spolupodieľať sa na organizovaní školských akcií,
- Šíriť dobré meno a status našej školy,
- Propagovať darcovstvo krvi,
- Rozvíjať občianske kompetencie, výchovu a vzdelávanie k aktívnemu občianstvu
Aktivita - Plán zmien – Refresh nášho parlamentu
- Ako to budeme realizovať?
Zorganizujeme stretnutie členov ŠP, kde spoločne identifikujeme slabé stránky a návrhy na zlepšenie fungovania parlamentu. Výstupom bude dokument s konkrétnymi návrhmi čo zmeniť, ako sa viac namotivovať, ako zlepšiť komunikáciu, aktualizácia pravidiel, pravidelné porady, vizuálna identita (logo, nástenka, online prezentácia). Následne tieto zmeny predstavíme škole. - Kto bude zodpovedný za plnenie aktivity?
Vedúci školského parlamentu, predseda ŠP a koordinátor spolu s ostatnými členmi ŠP. - Prečo chceme realizovať aktivitu?
Niektoré procesy v ŠP nefungujú efektívne (nízka účasť, slabá komunikácia, nejasné kompetencie členov, väčšinu práce robí koordinátorka..). Aktivita reflektuje potrebu členov mať prehľadný, zmysluplný a funkčný systém práce a zvýši ich motiváciu. - Na koho, čo daná aktivita bude mať dopad?
- Na členov ŠP: Rozvinú sa organizačné, analytické a koordinačné kompetencie, schopnosť spolupracovať, reflektovať a navrhovať systémové zmeny.
- Na ŠP ako celok: Zvýši sa efektivita, transparentnosť, dôvera a atraktivita parlamentu.
- Na školu: Silnejší, aktívnejší a reprezentatívny parlament bude prínosom pre celú školskú komunitu – zlepší sa komunikácia a participácia žiakov na živote školy
Aktivita: Teambuilding členov školského parlamentu
- Ako to budeme realizovať?
Zorganizujeme teambuildingový deň mimo školy (napr. v prírode, v parku pri našej škole, alebo telocvični), kde členovia absolvujú aktivity zamerané na spoluprácu, dôveru a komunikáciu – tímové hry, brainstorming, simulácie riešenia problémov a spätnú väzbu. Pripravia sa tiež aktivity na spoznávanie silných stránok jednotlivcov.
Doplníme to o spoločný obed a reflexiu. - Kto bude zodpovedný za plnenie aktivity
Členovia ŠP + koordinátor parlamentu + dvaja dobrovoľní organizátori z radov členov.
- Prečo chceme realizovať aktivitu?
Mnohí členovia ŠP sa navzájom dobre nepoznajú, čo sťažuje spoluprácu. Chceme podporiť súdržnosť, vytvoriť bezpečné a dôverné prostredie a položiť základ pre efektívnejšiu tímovú prácu. - Na koho, čo daná aktivita bude mať dopad?
- Na členov ŠP: Zlepšenie vzájomnej komunikácie, dôvery a motivácie, rozvoj tímovej spolupráce a schopnosti riešiť konflikty.
- Na fungovanie ŠP: Zvýši sa tímový duch, iniciatíva členov, kvalita spoločných projektov.
- Na školu: Silnejší a lepšie spolupracujúci parlament bude vedieť účinnejšie reagovať na potreby školy a žiakov.
Aktivita: Tradičný Mikulášsky bazár
- Ako to budeme realizovať?
Pripravíme školský vianočný bazár v období Mikuláša (okolo 6. decembra), kde budú žiaci, učitelia a rodičia môcť darovať, predávať alebo vymieňať drobnosti (vianočné dekorácie, knihy, koláče, handmade výrobky, oblečenie, hračky). Súčasťou bude aj malý sprievodný program (ľudová hudba žiakov, ktorí hrajú na nástroje, tvorivé dielne, tombola). Výťažok môžeme venovať na dobročinné účely (napr. detský domov alebo útulok, prípadne pre žiakov z horších sociálnych podmienok). - Kto bude zodpovedný za plnenie aktivity?
Organizačný tím ŠP + dobrovoľníci z jednotlivých tried. - Prečo chceme realizovať aktivitu?
Chceme vytvoriť v škole sviatočnú atmosféru, podporiť kreativitu a spolupatričnosť medzi žiakmi. Zároveň poskytneme priestor na dobročinnosť a udržateľnosť (znovupoužitie vecí). - Na koho, čo daná aktivita bude mať dopad?
- Na členov ŠP: Naučia sa organizovať väčšiu komunitnú akciu, plánovať logistiku, komunikovať so sponzormi, viesť tím a zabezpečiť priebeh akcie.
- Na školu: Posilní sa spoločný duch, vytvorí sa pozitívna atmosféra, zvýši sa povedomie o dobročinnosti a udržateľnosti.
- Na širšie okolie: Možný výťažok z bazáru pomôže konkrétnym ľuďom alebo organizáciám.
Aktivita: Inšpiratívne dopoludnie so školským parlamentom pre žiakov ZŠ v Pruskom
- Ako to budeme realizovať?
Pozveme žiakov a zástupcov školského parlamentu zo základnej školy v Pruskom na našu školu. Pripravíme pre nich program:
- krátku prezentáciu o našej činnosti (projekty, úspechy, ako fungujeme),
- workshopy na tému „Ako založiť a viesť funkčný parlament“ alebo „Ako zapojiť žiakov do diania školy“,
- spoločné tímové aktivity a hry,
- diskusiu, výmenu skúseností a priestor na otázky.
- Kto bude zodpovedný za plnenie aktivity?
členovia ŠP + predseda parlamentu + koordinátor + zodpovední prezentujúci.
- Prečo chceme realizovať aktivitu?
Chceme zdieľať skúsenosti, motivovať a podporiť iné školy v budovaní aktívneho školského parlamentu. Zároveň sa naučíme inšpirovať druhých a prezentovať našu prácu.
- Na koho, čo daná aktivita bude mať dopad?
- Na žiakov ZŠ: Získajú motiváciu a praktické tipy na zlepšenie fungovania vlastného ŠP.
- Na členov nášho ŠP: Rozvinú sa v prezentačných a vodcovských zručnostiach, naučia sa reflektovať svoju činnosť a lepšie komunikovať navonok.
- Na školské prostredie: Posilní sa medziškolská spolupráca, naša škola sa stane príkladom dobrej praxe a lídrom v participácii žiakov.
Aktivita: Pomoc v útulku pre psy
- Ako to budeme realizovať?
Zorganizujeme návštevu útulku, kde žiaci pomôžu s venčením psov, čistením priestorov alebo hraním sa so zvieratami, keďže máme na škole odbor kynológia. Pred návštevou uskutočníme školskú zbierku – žiaci môžu priniesť granule, prikrývky, misky, hračky. Pripravíme aj plagát o tom, ako môžeme zvieratám v útulkoch dlhodobo pomáhať.
- Kto bude zodpovedný za plnenie aktivity?
Tím ŠP + koordinátor parlamentu + zástupca pre kontakt s útulkom.
- Prečo chceme realizovať aktivitu?
Chceme viesť žiakov k súcitu a zodpovednosti voči zvieratám. Veľa žiakov má radi psy, ale nemajú možnosť aktívne pomáhať – túto možnosť im teraz vytvárame. Tiež ide o podporu lokálnych organizácií.
- Na koho, čo daná aktivita bude mať dopad?
- Na žiakov: Rozvinú si sociálnu zodpovednosť, empatiu a uvedomia si dôležitosť dobrovoľníctva. Získajú praktickú skúsenosť mimo školy.
- Na útulok: Získa potrebnú pomoc a podporu v podobe vecí a pozornosti verejnosti.
- Na školu a ŠP: Aktivita posilní postavenie školského parlamentu ako aktívneho a zmysluplného orgánu. Zlepší sa povedomie o možnosti pomoci aj mimo školského prostredia.
Časový plán práce ŠP 2025/2026
September |
|
Október |
|
November |
|
December |
|
Január |
|
Február |
|
Marec – Apríl |
|
Máj - Jún |
|
Ďalšie aktivity ŠP:
- účasť na športových, výtvarných a projektových súťaží - podľa ponuky a zapojenosti členov ŠP
- spoluúčasť pri zabezpečovaní športovej akcie "Žiaci žiakom"
- zapojenie sa do súťaží Štúrovo pero, Participatívny rozpočet
- spolupráca pri vydávaní školského časopisu "Pruščo"
- účasť na školeniach členov ŠP (LEADER PARTY (cipation) aneb tvořit projekt je zábava, stretnutia členov školských parlamentov, neformálne vzdelávanie „Sila mladých“, účasť na súťaži Mladý Európan, účasť na Jesennej škole participácie a podnikania organizovanú NIVAM-om), Akadémia mladých lídrov, Dialógy o mládeži