Erasmus KA2 - Nový potenciál rozvoja agrosektora – AGROMECHATRONIK

Názov projektu: Nový potenciál rozvoja agrosektora – AGROMECHATRONIK

Číslo projektu: 2019-1-SK01-KA202-060773

 

Cieľom projektu je vytvorenie spoločnej platformy pre výučbu agromechatroniky v krajinách, ktoré majú priamu skúsenosť s výučbou a jej následnú transformáciu v partnerských krajinách.

Hlavný cieľ v sebe zahŕňa čiastkové ciele v podobe prispôsobenia vzdelávacieho kurikula v zapojených štátoch z dôvodu mobility študentov a pedagogických zamestnancov v systéme OVP formou vy tvorenia komplexného e-lerningového vzdelávacieho materiálu pre predmet agromechatronika. Posilní sa samotná kvalita škôl, učiteľov a majstrov odbornej výchovy v oblasti výstupov učenia potrebné pre trh práce. Študenti si zvýšia medzikulturálne a jazykové schopnosti, nadviažu spoluprácu so zahraničnými učiteľmi a študentmi.

Projekt je v danej oblasti jedinečný a inovatívny, nakoľko zastreší oblasť vzdelávania, kde inovácie postupujú razantnými krokmi vpred a doplní chýbajúcu odbornú literatúru. Projekt bude rozvinutý v dvoch oblastiach. Jednou z nich je zvýšenie kvality, čo sa týka  metodológie vzdelávania učiteľov odborných predmetov a majstrov odbornej prípravy. Druhou oblasťou je prepojenie vyučovacieho procesu so zamestnávateľskou sférou v systéme duálneho vzdelávania.

Partnerstvo v projekte tvorí 5 partnerov:

 SOŠ Pruské – koordinátor projektu. Od roku 2017 vyučuje na škole študijný experimentálny odbor agromechatronik.

AGRION – Združenie dodávateľov pôdohospodárskej techniky v SR, ktorý je odborným garantom vzdelávania s prepojením priamo na výrobcov a predajcov poľnohospodárskej techniky.

ŠIOV  Bratislava – odborný garant pre odborné vzdelávanie na Slovensku.

Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město – stredná škola podobného zamerania.

Landw.Fachschule Burgkirchen Rakúsko – zabezpečuje výučbu v systéme duálneho vzdelávania .

Cieľom projektu bolo vytvorenie spoločnej platformy pre výučbu agromechatroniky v krajinách, ktoré majú priamu skúsenosť s výučbou a jej následnú transformáciu v partnerských krajinách. Hlavným cieľom projektu bolo vytvorenie elektronickej učebnice E - vzdelávací materiál - učebnica (e-book) a metodickej príručky (Príručka pre používateľov – učitelia, majstri a školitelia OVP, žiaci) pre odbor agromechatronik a odbory podobného technického zamerania.

Projekt bol zameraný na dve priority - rozvoj partnerstva medzi OVP a obchodnou sférou a na podporu vzdelávania prácou vo všetkých jej formách a zavedenie systematických prístupov a možností na počiatočný a ďalší rozvoj učiteľov odborného vzdelávania, majstrov odbornej prípravy a mentorov. Všetky partnerské školy riešili podobné problémy, týkajúce sa prípravy kvalifikovaných odborníkov pre trh práce.

Elektronická učebnica je svojou podstatou jedinečná, nakoľko je publikovaná v troch jazykoch, a to v jazyku slovenskom, českom a nemeckom. Učebnica (e-book) má jednotný textový a grafický rámec, obsahuje množstvo príkladov z praxe, teoretické poznatky sú priamo a následne dopĺňané konkrétnymi príkladmi, tiež reálnou, výpovednou a hodnotnou fotodokumentáciou autorov jednotlivých kapitol. Svojou koncepciou je modernou učebnicou, spĺňajúcou požiadavky kladené na moderné a otvorené školstvo. 

Výstup O1. E - vzdelávací materiál - učebnica.

Tvorba textov, spolu s pridaním fotodokumentácie, schém, grafov spracovali jednotliví partneri projektu a boli  zodpovední za napísanie jednotlivých kapitol a pridaní schém, grafov a fotografií na základe odbornosti v rámci jednotlivých partnerov. Učebnica (e-book) je členená na jednotlivé kapitoly, za ktoré boli zodpovední jednotliví partneri. Celkový počet strán v SK verzii je 651 strán, v CZ verzii 643 a v nemeckej je to 669 strán.

E- book je prehľadne rozdelený do desiatich kapitol. Medzi jednotlivých partnerov boli kapitoly rozdelené na spracovanie a boli zodpovední za napísanie kapitol.

Prvé tri kapitoly (kapitola č.1 – Základy spaľovacích motorov, kapitola č.2 – Spojky a kapitola č.3 – Prevodovky) predstavujú nevyhnutný základ potrebný pre užívateľa. Poznatky uvedené v týchto troch kapitolách majú všeobecný charakter, a teda je možné využiť túto časť učebnice aj v príbuzných študijných a učebných odboroch so zameraním na opravu a servis motorových vozidiel a strojov využívaných v poľnohospodárstve. Disponujú bohatou obrázkovou dokumentáciou, vrátane reálnych fotografií z dielenského prostredia, s cieľom zaujať užívateľa a zároveň poukázať na neoddeliteľnosť prepojenia teórie s praxou. Kapitola č.4 – Elektrika a elektrotechnika prehľadne popisuje elektrický prúd a jeho využitie, venuje sa vysvetleniu elektrických obvodov, ako aj elektronickým súčiastkam a riadiacim jednotkám. V kapitole č.5 – Tekutinové mechanizmy sa sústreďuje pozornosť na hydrostatické systémy a ich prvky, ako aj na popis hydrostatických mechanizmov. Ďalej sú tu podrobne vysvetlené pneumatické mechanizmy, ich činnosť a využitie a tiež ich využitie v poľnohospodárskej technike. Kapitola č.6 – Základy ovládania hydraulických a pneumatických zariadení, hydrostatické a pneumatické riadenie. Kapitola č.6 – Základy ovládania hydraulických a pneumatických zariadení, hydrostatické a pneumatické riadenie strojov a zariadení popisuje hydraulické a pneumatické zariadenia a ich ovládacie sústavy, vysvetľuje základné funkcie a princípy činnosti a ovládania. Kapitola č.7 – Spracovanie pôdy podrobne vysvetľuje význam pôdy a základy jej obrábania. Význam správneho spracovania pôdy, využitie vhodnej poľnohospodárskej techniky pri tomto dôležitom procese. Kapitola č.8 – Sejba a sadenie-technológia osiva (výsevu) sa venuje technológii výsevu a osivám a strojom využívaným na siatie a sadenie. V kapitole č.9 – Hnojenie je podrobne a prehľadne popísaná problematika hnojenia a mechanizácia potrebná pri hnojení, ako aj mechanizácia využívaná pri ochrane rastlín. Kapitola č.10 – Zber plodín sa venuje problematike zberu obilnín, kukurice na zrno, zberu olejnín, okopanín, zemiakov a krmovín. Zároveň popisuje stroje používané pri zbere plodín. Platforma sa využíva na dvoch úrovniach EQF(3 a 4).

Súbežne s tvorbou textov bola tvorená E - kniha na báze e-learningovej platformy. Činnosti boli zamerané na rozvoj interaktívnych a textových výukových materiálov pre učiteľov, majstrov odbornej výchovy, zamestnávateľský sektor a študentov.

E – kniha je využívaná pri teoretickej výučbe, v odbornom výcviku, na školenia učiteľov, majstrov odbornej výchovy, zamestnávateľský sektor a študentov. Jednotlivé kapitoly, vytvorené partnermi projektu, boli umiestnené na spoločnej e-learningovej platforme. Na základe vytvorených jednotlivých kapitol, partneri po breakstormingu a následnom odsúhlasení textov vytvorili systém na  otestovanie znalostí študentov v danej oblasti. Pripravili otázky zložené z daného obsahu, príklady na praktický nácvik ako vodiaci nástroj. Tento nástroj je vhodný nielen na samohodnotenie študentom, ale aj na hodnotenie výsledkov vzdelávania pedagógom/školiteľom.

Výstup O2. Príručka pre používateľov - učitelia , majstri a školitelia OVP, žiaci - ako nástroj na používanie E - knihy v prostredí e-learningovej platformy a pracovných listov v edukačnom procese, zároveň ako metodika k hodnoteniu žiakov a stanovenia spätnej väzby na základe výstupov hodnotenia slúži ako nástroj na používanie samotného e-learningového portálu pedagógom/školiteľom, ale má aj pridanú hodnotu vo forme vytvoreného multimediálneho flashu, ktorý bol spracovaný nad rámec projektu. Hodnotenie kvality e-booku bolo dosiahnuté testovaním jednotlivých kapitol u partnerov, a tak sa overilo v praxi, ako sa podľa e- booku učí. Všetci partneri, ktorí boli zapojení do testovania učebnice zhodnotili, že učebnica je vhodne napísaná a zrozumiteľná pre študentov. Skonštatovali, že učebné materiály môžu využívať aj u iných študijných a učebných odboroch technického zamerania, alebo môžu využívať len určité časti jednotlivých kapitol. Vyzdvihli aj tú časť, že po každej kapitole je sumárny test, z ktorého učiteľ vidí, či žiak danú preberanú tematiku pochopil. Spolu otestovalo elektronickú učebnicu 205 žiakov a 20 učiteľov a majstrov OV.

Elektronická učebnica a metodická príručka (Príručka pre používateľov – učitelia, majstri a školitelia OVP, žiaci) bola predstavená na multiplikačnom stretnutí v Nitre, ktoré zorganizovalo Združenie Agrion. Učebnica bola predstavená účastníkom konferencie, ktorí kladne hodnotili predstavený materiál ako významný prínos vo vzdelávaní zamestnancov vo svojich firmách, čo je deklarované a j v rámci spätnej väzby ( dotazník spokojnosti), ktorý bol po konferencii vyhodnotený. Význam a dopad projektu bol potvrdený aj na národnej úrovni počas rokovania na pôde Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky s ocenením prínosu projektu pre odborné vzdelávanie v agrorezorte v Slovenskej republike.

Elektronická učebnica je k dispozícii na  stránke www.agromechatronik.eu. Záujemci o vzdelávací materiál E -vzdelávací materiál – učebnica (e-book) a Príručka pre používateľov – učitelia, majstri a školitelia OVP, žiaci (metodická príručka) kontaktujú koordinátora projektu SOŠ Pruské, ktorý im poskytne prístupové heslá do jednotlivých verzií vzdelávacieho materiálu. 

 

Spracovala:                                                                                                           

Ing. Ľubica Lašová

Publicita našich partnerov v projekte:

https://www.sosgsm.cz/novy-potencial-rozvoje-agrosektoru-agromechatronik 

https://siov.sk/medzinarodna-spolupraca/medzinarodne-projekty/projekt-agromechatronik/

https://agrion.sk/agromechatronik/

https://www.ooe-landwirtschaftsschulen.at/200_DEU_HTML.htm

https://www.ooe-landwirtschaftsschulen.at/45191_DEU_HTML.htm

Dokumenty na stiahnutie

Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Január 2024 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31